Asiantuntijat suosittavat yövuoroihin rajoituksia

Facebooktwitterlinkedin

Rintasyövän ja muiden vuorotyön vakavien terveysriskien ehkäisemiseksi vuorotyön ja unen asiantuntijat ehdottavat yötyön järjestämiseen rajoituksia.

Yötyö tulisi järjestää korkeintaan kolmena peräkkäisenä vuorona, vuorojen väli ei saisi alittaa 11 tuntia eikä yövuoro saisi kestää yli 9 tuntia. Keskenmenoriskin vähentämiseksi raskaana olevien naisten ei pitäisi työskennellä enempää kuin yksi yövuoro viikossa.

Suositukseen on päädytty käymällä läpi keskeisimmät tutkimukset liittyen erityisesti rintasyöpään ja lisääntymisterveyteen, työtapaturmiin ja sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, kertoo tutkijaryhmään kuuluva Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä.

Useat peräkkäiset yövuorot ja lyhyet vuorojen välit aiheuttavat myös tapaturmia. Koska yötyöstä johtuva väsymys voi aiheuttaa tapaturmia myös vapaa-ajalla, esimerkiksi yövuorojen jälkeen, ne eivät aina näy meidän virallisissa työtapaturmatilastoissamme, Härmä muistuttaa.

Teksti: Kirsi Väisänen
Kuva: Shutterstock

Tutkimukseen: How to schedule night shift work in order to reduce health and safety risks, Garde AH, Begtrup L, Bjorvatn B, Bonde JP, Hansen J, Hansen ÅM, Härmä M, Jensen MA, Kecklund G, Kolstad HA, Larsen AD, Lie JA, Moreno CRC, Nabe-Nielsen K, Sallinen M

 

Facebooktwitterlinkedin

3 kommenttia aiheesta "Asiantuntijat suosittavat yövuoroihin rajoituksia"

  1. Entäs me, joille yövuorot ovat ainoa mahdollinen tapa/keino selviytyä hoitotyössä tai työelämässä? Itse olen tehnyt kohta kaksi vuotta 12 tunnin yövuorotyötä pelkästään, enkä koskaan ole voinut näin hyvin! Me kaikki olemme yksilöitä ja sekin olisi hyvä muistaa.

  2. Kysymys on aiheellinen ja tärkeä. Suositus painottaa kuitenkin peräkkäisten yövuorojen määrää, joka sotkee vuorokausirytmiä, se ei suoraan kohdistu yövuorojen kokonaismäärään. On toisaalta havaittu, että myös suuri yövuorojen kokonaismäärä lisää rintasyövän riskiä ja esim. sairauspoissaoloja. Vuorotyön terveyshaitat ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä, ja mikäli yötyöhön ei liity omalla kohdalla selviä unihäiriöitä tai muita oireita, se viittaa onneksi pienempään riskiin. Terveysriskit kasvavat lisäksi vasta vuosien kuluttua. Päivätyöhön vaihtamistakin kannattaa harkita iän myötä jos unettomuus alkaa kasvaa. tutkimusprofessori Mikko Härmä

  3. Amerikkalaiset taitavat olla ainoita, jotka ovat tehneet tästä laajempaa tutkimusta. Muistaisin tuloksesta sen, että n.5 % ihmisistä on sellaisia, joilla ei ole lainkaan terveydellisiä haittoja pelkästään yötyötä tekemällä. Kolmivuorotyö on on asia erikseen, koska ihmistä ei ole luotu valvomaan koko vuorokautta, joskin tässä yhteydessä satunnaisesti eri järjestyksessä.

    Siis on olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joille yötyöstä ei ole minkäänlaisia haittavaikutuksia, niin psyykkisesti kuin fyysisestikkään. Onko tämä faktaa tutkimuksesta huolimatta, sen voi jokainen kokea omassa elämässään, sillä omaa kestävyyttä ilman haittavaikutuksia ei voi arvioida etukäteen, mutta on hyvä seurata ja käydä lääkärin tarkastuksissa useammin, jos tekee yötyötä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *