Uusi liikuntasuositus kannustaa liikuskeluun

Facebooktwitterlinkedin

UKK-instituutin julkaisema uudistunut liikkumisen suositus nostaa liikuskelun kunniaan. Suosituksen mukaan jo muutaman minuutin liikkumispätkät kerrallaan ovat tärkeitä ja kevyelläkin liikkumisella saavutetaan terveyshyötyjä.

Tutkimukset osoittavat, että kevyellä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville. Kevyt liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä. Liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä joka päivä – mitä useammin, sen parempi.

Uutta liikkumisen suosituksessa on myös unen mukaan ottaminen liikkumisen rinnalle. Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri. Päivitetty liikkumisen suositus huomioi entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuuden.

Miten paljon sitten olisi hyvä liikkua?

Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistunut vaatimus vähintään kymmenen minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Vaikka liikunta-annostaan voi kerätä nyt muutaman minuutin pätkistä, liikunnan kokonaismääräsuositus ei ole muuttunut.

Liikkumisen suosituksessa on vanha tuttu ydin: sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi yhä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saa myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi. Tällöin liikkumisen määrä on 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Liikettä työpäivään

Suomen Olympiakomitean tuore henkilöstöliikuntabarometri kertoo, että rahakannusteiden sijaan työnantajat tarjoavat nykyisin mieluummin mahdollisuuksia liikkumiseen, kuten liikuntavälineitä.

Työpäivän aikaista liikkumista voidaankin tukea erilaisin välinein. Monet toimistotyöntekijät seisovat sähköpöydän edessä osan työpäivästään. Seistessäkin voi tasapainoilla tai liikuskella asentoa vaihdellen. Jumppapallo tai toimistopoljin korvaa työtuolin. Jotkut työtuolit saa keinumaan tuolia säätämällä. Oleellisinta on kuitenkin vaihdella työasentoa päivän mittaan.

Pitkäkestoista istumista, kuten seisomistakin, tulisi välttää. Työpisteeltä voi välillä tehdä asiaa tulostimelle tai kahvihuoneeseen. Taukojumppasovellus muistuttaa automaattisesti tauon tarpeesta ja tarjoaa jumppaohjeet ja jopa vertaistukea työkavereilta.

Testaa, liikutko suositusten mukaan

Lähteet: Uusi liikkumisen suositus, Kunnossa kaiken ikää -ohjelman tiedote 21.10.2019

Kuvat: UKK-instituutti

Facebooktwitterlinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *