Sydäniskuri joka työpaikalle

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Defibrillaattorin eli sydäniskurin hankinta tuo turvaa paitsi työyhteisölle myös asiakkaille.

Sydäniskurin käyttäjän ei tarvitse osata mitään erityistä, koska laite opastaa auttajaa vaihe vaiheelta toimimaan oikein. Autettavan selviytymismahdollisuudet jopa kolminkertaistuvat, jos painelu-puhalluselvytys ja defibrillointi käynnistyvät 3–5 minuutissa sydänpysähdyksestä. Sairaalan ulkopuolisessa sydänpysähdyksessä näin nopeaan toimintaan ei käytännössä pystytä ilman paikan päällä olevan henkilön elvytystaitoja.

Ulos lämmitettävä defibrillaattorikaappi

Suomen Sydänliitto on hankkinut Helsingin Oulunkylässä sijaitsevaan keskustoimistoonsa kaksi sydäniskuria, joista toinen on sijoitettu sisätiloihin ja toinen ulos. Ulkona sijaitseva defibrillaattori on koko naapuruston saatavilla vuorokauden ympäri. – Kannustamme kaikkia pohtimaan tätä vaihtoehtoa. Lämmitettävän defibrillaattorikaapin ansiosta defi on mahdollista sijoittaa ulos myös Suomen olosuhteissa, kertoo kehittämispäällikkö Mari Blek-Vehkaluoto Sydänliitosta.

Tuusulalainen Anssi Liukola joutui elvyttämään salibandykaverinsa, jolloin viereisessä tenniskeskuksessa sijaitseva defibrillaattori oli elintärkeä. – Muistin myös nähneeni viereisen rakennuksen tenniskeskuksessa maallikkodefibrillaattorin, ja käskin yhtä kavereista hakemaan sen, Liukola kertaa tapahtumia.

Rekisteröi yrityksesi sydäniskuri

On erittäin tärkeää, että yrityksen hallussa oleva defibrillaattori löytyy julkisesta rekisteristä. Sydäniskurin lisääminen defi.fi-rekisteriin vie ainoastaan muutaman minuutin.

Sydänliiton, Elvytysneuvoston ja Punaisen Ristin ylläpitämässä rekisterissä on tällä hetkellä 1 638 defibrillaattoria. Lisäksi Sydänliitto on ollut vuodesta 2016 lähtien mukana #bongaadefi-kampanjassa, jonka kautta pyritään kasvattamaan defi.fi-rekisteriä sekä lisäämään yleisön tietoa defibrillaattorista ja sen käytöstä.

Sydäniskuri vahvistaa osaltaan turvallista työympäristöä sekä työntekijöiden että yrityksessä vierailevien asiakkaiden kannalta. Kuka tahansa voi olla se työkaveri tai ohikulkija, joka pelastaa toisen hengen.

Teksti: Outi Kontkanen ja Mari Blek-Vehkaluoto
Kuva: Suomen Sydänliitto / Outi Kontkanen

Lisätietoa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *