Pakohuonepelissä oppii leikiten

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Miten saada henkilöstö sisäistämään työnantajan tärkeäksi kokema tavoite?

Laittamalla heidät pelaamaan pakohuonepeliä, jonka avulla asiat tulevat tutuiksi elämyksellisen ongelmanratkaisun ja tiimityön siivellä.

Resepti on peräisin Veikkaukselta, joka teetti pakohuonepelin pääkonttoriinsa Helsinkiin henkilöstön kouluttamista varten. Pakohuonepelissä osallistujat ratkovat tehtäviä vihjeiden avulla päästäkseen tietyssä ajassa tilasta pois. Tässä pelissä ratkaisujen avaimet liittyvät rahapelaamisen hallintaan.

Pakohuonepeli on osa Veikkauksen vuoden alussa aloittamaa Pelaa maltilla -kampanjaa, jonka tavoitteena on tehdä tunnetuksi rahapelaamisen hallinnan välineitä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2015 tekemän tutkimuksen mukaan rahapelaaminen tuottaa Suomessa ongelmia noin 124 000 ihmiselle. Se vastaa reilua kolmea prosenttia 15–74-vuotiaasta väestöstä.

– Peliongelmien ehkäiseminen on todella tärkeä asia, josta pitää kantaa vastuuta. Pakohuonepelin avulla teemme vastuullista rahapelaamista tutuksi henkilöstöllemme ja aikanaan varmasti myös sidosryhmillemme, kertoo Veikkauksen yhteiskuntavastuupäällikkö Jaana Korkiakoski.

Veikkauksen tuotoista yli 40 prosenttia tulee verkossa tapahtuvan pelaamisen kautta. Pelaaja voi kontrolloida toimintaansa muun muassa asettamalla pelaamiselle rajoja tai sulkemalla pelitilinsä määräajaksi. Hallinnan työkaluihin kuuluvat myös muistutukset nettipelaamiseen käytetystä ajasta.

Pakohuoneita yrityskäyttöön

Veikkauksen pakohuonepelin on suunnitellut InsideOut Escape Games -yritys.

– Pakohuonepeli ei ole vain viihdetuote, vaan monipuolinen alusta uusille mahdollisuuksille. Koska pelaaminen on hauskaa, se on tehokas työkalu koulutus- ja esittelykäytössä, toteaa yrityksen projektipäällikkö, konseptisuunnittelija Inna Huttunen.

Veikkaus on hänen mukaansa ensimmäinen suomalaisyritys, jonka tiloissa toimii pysyvä, sisäiseen koulutukseen käytettävä pakopeliratkaisu.

– Maailmalla pakopelejä on käytetty muutamien vuosien ajan koulutus- ja yrityskäytössä, ja nyt tämä aalto on saapumassa Suomeen, Huttunen kertoo.

Veikkauksella pakohuonepeli kuuluu myös uusien työntekijöiden perehdytysohjelmaan.

– Vastuullisuuden opiskelun pitää olla hauskaa ja innostavaa, ja henkilöstön pitää päästä tutustumaan vastuullisuuteen omakohtaisesti. Tähän mennessä pakohuonepelistä on tullut ulos iloisia ja innostuneita veikkauslaisia. Palaute on ollut palkitsevaa, Jaana Korkiakoski iloitsee.

Kuvassa: HRD-päällikkö Elvira Vainio (vas.) ja yhteiskuntavastuupäällikkö Jaana Korkiakoski Veikkauksesta sekä konseptisuunnittelija Inna Huttunen InsideOut Escape Gamesista pakohuoneen peliympäristössä.

Teksti: Helinä Kujala
Kuva: Veikkaus / Ari Räsänen

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *