Niska rennoksi somejumpalla

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Ahkera älypuhelimen käyttö heikentää ryhtiä ja kuormittaa selkärankaa. Ehkäise somekyttyrä ja rentouta lihakset helpoilla liikkeillä! Toista jokaista liikettä 6–10 kertaa.

1. Soutuhali

Laita kätesi koukkuun kyynärpäät lähellä kylkiä. Kädet ovat ikään kuin siivet vartalon sivuilla. Vie kädet yhteen edessä hartioiden korkeudelle ja tuo takaisin sivulle lapaluita yhteen tuoden.

 

2. Selfieojennus

Ojenna käsiä vuorotellen eteen, ylös, sivuille ja alas. Alaspäin kurottaessasi kyykisty samalla – silloin joudut käyttämään alaraajojen lihaksia ja niveliä.

 

3. Leuanveto

Seiso tai istu ryhdikkäänä vatsa aktivoituneena ja hartiat takana. Vedä päätä taaksepäin pidentäen takaraivoa, jolloin niska ojentuu. Leuka pysyy koko ajan alhaalla. Kaksoisleuat esiin! Kuinka monta leukaa saat?

 

4. Loppurutistus

Mutrista kasvosi niin ruttuun kuin saat. Avaa sitten silmät ja suu, minkä jälkeen päästä kasvojen lihakset täysin rennoiksi. Kiinnitä erityistä huomiota leuan rentouttamiseen.

Somejumpan on laatinut liikuntasuunnittelija, fysioterapeutti Tinja Saarela Suomen Reumaliitosta.

Teksti: Tinja Saarela/Reumaliitto
Kuvat: Jenny Tenhunen/Reumaliitto

Juttu on julkaistu Työ Terveys Turvallisuus -lehdessä 1/2018.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *