Miten selviytyä ADHD-oireyhtymän kanssa työelämässä?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

ADHD koskettaa noin kolmea prosenttia aikuisista ja siten myös työelämässä olevia. Miten tarkkaavuushäiriöinen voi helpottaa työpäiväänsä? 

ADHD on yleinen toimintakykyä heikentävä neuropsykiatrinen häiriö. Häiriöstä kärsivän voi olla vaikea ylläpitää tarkkaavuuttaan ja organisoida ajankäyttöään ja tehtäviään järkeviksi kokonaisuuksiksi. Impulsiivisuus, hajamielisyys ja pitkäjänteisyyden puute voivat haitata työskentelyä.

Hoitamattomana ADHD:n katsotaan lisäävän riskiä sairauspoissaoloihin ja työtapaturmiin sekä heikentävän työtehoa. Lääkitys voi monelle olla työn tekemisen perusehto.

Apua tarkkaavuuden ylläpitoon ja muistamiseen

  1. Aktivoi kehoa lyhyillä tauoilla. Nouseminen työpisteeltä, jaloittelu ja venyttely nostavat aivojen kannalta oikeaa vireystasoa.
  2. Työläältä tuntuva tehtävä kannattaa sijoittaa ajankohtaan, jolloin vireystaso on hyvä.
  3. Helpota muistamista tukikeinoilla, muistutuksilla ja hälytyksillä.
  4. Suunnittele työtehtäviä, ennakoi ja pilko niitä pienemmiksi kokonaisuuksiksi. Aseta aikarajoja, tee työtä lyhyissä, intensiivisisissä jaksoissa. Kokeile Pomodoro-tekniikkaa.

ADHD-henkilöt kärsivät joskus aistiherkkyyksistä, ja ylimääräiset ärsykkeet voivat hajottaa tarkkaavuutta.

Selkeytä työtila, karsi häiriötekijät, ärsykkeet ja häly

  1. Rauhoita tila visuaalisesti. Tasainen, välkkymätön valo ja minimalistinen, siisti työympäristö voivat auttaa.
  2. Käytä vastamelukuulokkeita tai kuuntele työskennellessäsi instrumentaalimusiikkia, jonka sanat eivät häiritse.
  3. Kysy etätyömahdollisuutta, jos työskentely kotona onnistuu paremmin.

Säännölliset elämäntavat ja -rytmi sekä terveelliset rentoutumisen ja palautumisen keinot helpottavat kenen tahansa elämänhallintaa.

Kun mielenkiintoinen työtehtävä vie mennessään, jos mahdollista, unohda aikarajat ja nauti kyvystäsi uppoutua aiheeseen!

 

Lue myös Poikkeama Tilastokeskuksessa – miten ADHD-henkilö päätyi taulukoiden maailmaan?

Lisätietoa: Keinoja aikuisille ja nuorille arjen hallinnan parantamiseksi ja ADHD-oireiden hallitsemiseksi

Lähde: ADHD-käsikirja. Toim. Katariina Berggren ja Jari Hämäläinen. (PS-kustannus, 2018.)

Teksti: Kirsi Väisänen
Kuva: Shutterstock

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *