Lyhyet

Itsearviointityökalu tukemaan oppilaitosten turvallisuuskulttuuria

| Teksti: Kirsi Väisänen

Sähköisen työkalun avulla oppilaitoksissa voidaan arvioida turvallisuuden eri osa-alueita ja kehittämistarpeita.

Sähköistä itsearviointityökalua voi käyttää yksittäisen opintolinjan tai koko oppilaitoksen arviointiin. Tarkoituksena on, että arviointiin osallistuu oppilaitoksessa useita henkilöitä kerrallaan johdosta opiskelijoihin. Näin voidaan vaikuttaa opiskelijoiden turvallisuusasenteisiin ja -osaamiseen.

– Opiskelijoiden tai opiskelijoiden edustajan tulisi olla aina mukana arvioinnissa, sanoo Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Taru Reinikainen.

Sähköinen työkalu toimii myös mobiililaitteilla. Maksuton, kaikille aloille soveltuva työkalu on kehitetty yhteistyössä oppilaitosten kanssa.

Turvallisuusosaaminen kasvaa yhteistyössä

Sähköisen työkalun käyttöä edistetään usean eri toimijan Turvallisuuskumppani-yhteistyössä, jossa nostetaan esille turvallisuuskulttuurin ja -osaamisen merkitys ammattiin johtavassa koulutuksessa. Tavoitteena on lisätä oppilaitosten ja yritysten sekä muiden paikallisten toimijoiden yhteistyötä turvallisuuden kehittämisessä.

Turvallisuuskumppani-yhteistyön ovat käynnistäneet Kemianteollisuus, Teollisuusliitto, Ammattiliitto Pro, Ylemmät toimihenkilöt YTN sekä Työturvallisuuskeskus ja Opetushallitus.

– Itsearviointimalli on hyvä työkalu turvallisuuskumppanuuden toteuttamisessa. Se tukee kokonaisvaltaista turvallisuuskulttuurin ja turvallisuuden kehittämistä oppilaitoksissa, kertoo johtava asiantuntija Merja Vuori Kemianteollisuudesta.

Vuoren mukaan kehittämistarpeisiin on hyvä tarttua oppilaitosten, yritysten ja muiden paikallisten toimijoiden yhteistyössä.

– Turvallisuusosaaminen on kemianteollisuudessa, kuten muillakin toimialoilla, osa ammattitaitoa ja tärkeää kaikissa työtehtävissä, Vuori sanoo.

Lähde: Työturvallisuuskeskuksen tiedote 27.11.2018

Sähköinen itsearviointityökalu

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje