Hyvä arki ankkuroi

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

KAIKKI TIETÄVÄT JO tammikuun ruuhkan kuntokeskuksissa ja muut kliseiset vuoden alkuun liittyvät ilmiöt. Parempi minä, uudet asiat ja lupaukset muutoksesta. Edessä puhtaat 365 sivua, joita alamme täyttää kukin oman näköisikseen.

Mutta entä jos ei tarvitsisikaan tehdä lupauksia ruokavalion parantamisesta, riittävästä unesta ja vähemmästä ruutuajasta? Jos arki sinällään näyttäytyisi riittävän hyvänä ja jopa kiehtovana, ettei siihen kaipaisi juuri muutoksia.

Alkanut vuosi voisi olla aidosti uuden alku, jos ymmärtäisimme rutiinien merkityksen hyvinvoinnin lähteenä. Tyytyväisyys syntyisi siitä, että tunnistamme elämäämme tasapainoa tuovat tekijät ja tiedostamme, että arki toistuvine rutiineineen onkin hyvinvointimme perusta.

Arjen toimintojen jatkumo on se luotettava kivijalka, jota pitää työn ja vapaa-ajan pyörteissä vahvistaa. Siitä voimme ponnistaa kohti työn ja muun elämän haasteita.

Stressin ja murheen pyyhkiessä yli voimme jäädä ankkuriin tuttuun arjen rytmiin ja näin säästää voimia kohdata aaltojen iskut.

RUOTSALAINEN TOIMINTATERAPIAN TUTKIJA Petra Wagman on tutkinut arjen tasapainon kokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hänen mukaansa ihminen pyrkii luonnostaan tasapainoon omien resurssiensa ja ympäristönsä kanssa tekemällä asioita, jotka tyydyttävät tarpeita erilaisilla hyvinvoinnin osa-alueilla.

Toiminnallinen tasapaino luo hyvinvointia ja vahvistaa osallisuuden kokemusta. Keskiössä ovat toimivat läheiset ihmissuhteet ja kokemus hyvinvoinnista. Nämä ovat asioita, joita meidän tulee kirjoittaa noille hiljalleen täyttyville 365 sivulle. Tavallisia asioita, joita teemme toistuvasti.

Jos kurkistat rutiinien täyttämään arkeesi, mitkä asiat siinä ovat merkityksellisiä ja hyvää tekeviä asioita juuri sinulle? Minulle tärkeitä ovat teehetki villasukat jalassa sohvalla tai mahdollisuus syödä näkkileipää sängyssä. Uskon, että parempi minä ja uusi alku voi löytyä juuri näistä tavallisista arjenharmaista hetkistä. Aamupuuron, työpaineiden ja pyykkivuorten seasta.

Kun laittaa arjen hiljalleen kuntoon ja löytää sen valopilkut, ei seuraavan kerran rakettien syöksyessä taivaalle tarvitse tehdä sen kummempia muutoksia. Päättää vaan pitää kiinni itselle merkityksellisestä, oman näköisestä arjesta. Siihen voi kuulua hyvin se kuntosalijäsenyyskin, kunhan se ei ole ulkopuolisen paineen aiheuttama pakko, vaan itselle tärkeää.

Teksti: Jasu Forss
Kuva: Marianne Ahonen Photography

YTM (kuntoutustiede), toimintaterapeutti Jasu Forss on Suomen Toimintaterapeuttiliiton varapuheenjohtaja.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *