Unohda multitaskaus ja saat tehoa työpäivään

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Ajatteletko olevasi tehokas ja työssäsi parhaimmillasi silloin, kun hoidat monta asiaa samanaikaisesti? Väärä luulo!

Vahvat rutiinit onnistuvat samanaikaisesti. Voit esimerkiksi hämmentää puurokattilaa, vahtia lasten leikkejä ja seurata televisiosta saippuasarjaa samaan aikaan. Tosin silloinkin totuus on, että kaksi asiaa unohtuu, kun jokin näistä kolmesta vaatii täyden huomiosi. Puuron kiehuessa hellalle sekä lapset että Brooke ja Ridge jäävät unholaan, ainakin hetkeksi.

Työn kiireessä yritämme usein tehdä useita vaativia työtehtäviä samanaikaisesti. Monen asian suorittaminen yhtä aikaa, niin sanottu multitaskaus, ei ole kuitenkaan hyväksi keskittymiselle eikä työteholle.

Kun työn alla on vähänkin vaativampia tehtäviä, niitä yhtäaikaisesti hoitaessa aivot siirtyvät tehtävästä toiseen niin nopeassa tahdissa, että emme huomaa vaihdoksia. Näin syntyy tuntemuksemme siitä, että monta asiaa hoituu samanaikaisesti. Jokaisessa vaihdossa kuluu kuitenkin hiukan aikaa, kun palautamme muistiin sen, missä vaiheessa tehtävä on. Vaihdosten yhteydessä saatamme myös hukata tietoa ja tehdä arviointivirheitä.

Keskeytykset hidastavat työtä: kun monimutkainen tehtävä keskeytyy, työskentelyn tehokas jatkaminen saattaa vaatia jopa varttitunnin siirtymän. Tehokkainta olisi siis tehdä yksi homma loppuun ja vasta sitten siirtyä toiseen.

Kun aivomme eivät kerran taivu multitaskaukseen, miksi emme lopeta sitä? Syynä on se, että pitkäjänteinen keskittyminen on vaativampaa kuin monen tehtävän parissa touhuaminen yhtä aikaa. On helpompaa reagoida ulkoisiin ärsykkeisiin kuin vastustaa niitä. Meillä on myös kiusaus jättää asioita hetkeksi kesken silloin, kun ne alkavat tuntua liian vaikeilta. Ilmiötä selitetään ihmislajin kehityksellä. Esi-isämme tarvitsivat tarkkaavaisuutta pysyäkseen hengissä. Nyt ääniä, valoja ja muita ärsykkeitä tulee tulvan lailla. Haluamme reagoida niihin, vaikka henkemme ei siitä enää riipukaan.

Oikeasti tehokkainta on tehdä yksi asia kerrallaan, mielellään valmiiksi asti. Näin voi paitsi säästää aikaa myös vähentää työn kuormittavuutta ja todennäköisesti lisätä työn tuloksellisuutta.

Työtehtävät kannattaa asettaa tärkeysjärjestykseen. Kun asia vaatii paljon aivotyötä, sulje sähköposti ja saapuvien viestien kilahdukset. Saatuasi yhden asian valmiiksi on hyvä pitää tauko ennen siirtymistä seuraavaan. Tauko voi olla vaikkapa kahvipaussi tai hetken rauhoittuminen.

Kun työskentely on tehokasta, aikaa jää aiempaa enemmän myös vapaa-aikaan.

 

Teksti: Heli Hannonen, Eveliina Korkiakangas ja Jaana Laitinen

Kuvat: Työterveyslaitos

Työterveyspsykologi Heli Hannonen (kuvassa vas.), erikoistutkija Eveliina Korkiakangas ja johtava asiantuntija Jaana Laitinen työskentelevät Työterveyslaitoksessa.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *