artikkelikuva_Tarja_Ra‘ty_ttk2016-801_KuvaajaSamiKulju

Työturvallisuuskeskuksen Tarja Räty: Stressi hallintaan

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Stressin eli psykososiaalisen kuormituksen hallintaan voidaan vaikuttaa työpaikan kaikilla tasoilla. Toimivia keinoja ovat esimerkiksi ennaltaehkäisy, hyvä johtaminen, oman ajattelun hallinta ja hyvinvoinnista huolehtiminen. Myönteinen vire kannattelee vaativissakin tilanteissa.

Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajia selvittämään työn kuormitustekijät ja vähentämään niihin liittyviä terveyshaittoja. Kuormitustekijät kannattaa arvioida yhdessä työterveyshuollon kanssa, jolloin riskienarviointi voidaan yhdistää työpaikkaselvitykseen. Niin varmistetaan tiedon jakaminen ja saadaan ehdotuksia tarvittavista toimenpiteistä.
Toimenpiteet kannattaa suunnata työn rakenteiden, käytäntöjen ja organisoinnin kehittämiseen. Sujuva työ, työasioiden hoitamisen helppous ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön vähentävät stressiä.
Positiivista työkulttuuria luovat avoin tiedottaminen, arvos­tavat kohtaamiset ja aito vuorovaikutus sekä tavoitteiden palastelu pienempiin osiin mahdollisuuksien perusteella. Lisäksi on tärkeää tarkastella onnistumisia ja hyödyntää ihmisten erilaisuutta arvokkaana voimavarana.

Arkinen ystävällisyys työpaikalla lisää turvallisuuden tunnetta. Positiiviset sanat ja hyvän puhuminen sekä aito ja arvostava läsnäolo mahdollistavat yhteiset uudet oivallukset.
Jokainen voi löytää työstään keinoja stressin taltuttamiseen ja päättää, onko stressi uhka vai ystävä. Huomio kannattaa keskittää asioihin, joihin voi oikeasti vaikuttaa tai joita voi muuttaa.
Nopea palautuminen vähentää kuormituksen haittoja. Palautumisesta tulee huolehtia sekä työpäivän aikana että sen jälkeen. Lyhytkin tauko nostaa vireystilaa.
Työpäivien suunnittelu auttaa myös taukojen pitämisessä. Hankalat asiat kannattaa hoitaa, kun vireys on parhaimmillaan. Tiukkaa keskittymistä vaativat työt kannattaa jakaa pienempiin osiin. Työlistaa voi lyhentää tekemällä nopeat ja helpot asiat alta pois – yksi kerrallaan.

Huolien pyörittelemisen ja murehtimisen sijaan voi pyrkiä tunnistamaan myönteisiä puolia ja löytämään kannustavia ajatuksia. Työhuolia voi myös peilailla työnohjaajan tai valmentajan avulla. Ulkopuolinen voi auttaa hahmottamaan uusia ajattelutapoja. Positiivisia ajatuksia voi löytää esimerkiksi kirjaamalla kolmen kuukauden ajan asioita, joista on kiitollinen.
Tietoisuustaidot auttavat keskittymään ja hallitsemaan tunnetiloja. Ne myös helpottavat oppimista ja muistamista. Stressaavissa tilanteissa ne antavat mahdollisuuden tarkastella uusia toimintatapoja.

Hyvinvoinnista kannattaa huolehtia ottamalla aikaa itselleen, harrastamalla liikuntaa, syömällä terveellisesti, pitämällä yllä rikastavia ihmissuhteita ja elämällä muutenkin terveellisesti.

Teksti: Tarja Räty, Työturvallisuuskeskus TTK:n työelämän kehittämisen asiantuntija
tarja.raty@ttk.fi

Kuva: Sami Kulju

Lisää aiheesta: Psykososiaalisen työkuormituksen hallinta -koulutus
ja TTK:n koulutuskalenteri

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *