Työturvallisuus

Ajotaidot osaksi työturvallisuutta

Työssään paljon autoileville ajokoulutus on oiva keino parantaa työturvallisuutta. Pahimmat onnettomuudet ajetaan pitävillä keleillä.

| Teksti: Sanna Alajoki

Mitä tekemistä liikenneturvallisuudella ja sementin valmistamisella tai luotsin tehtävillä ja maantieajolla
on toistensa kanssa?

– Vaikka hyötyä on vaikeaa mitata taloudellisilla mittareilla, on selvää, että henkilöstön ajokoulutus on ollut hyvä asia, sanoo Finnsementin työsuojelupäällikkö Risto Savelius.

Savelius kiittelee työnantajansa aktiivisuutta. – Esimerkiksi Lappeenrannan-tehtaalla markkinointihenkilöstö ajaa aika paljon. Turvallisuus on itseisarvo. Tavoitteena on, että jokainen voi lähteä työpäivän jälkeen kotiin hengissä ja terveenä.

Lappeenrantalainen luotsivanhin Jari Ahonen puolestaan kertoo, että luotsit joutuvat työssään ajamaan säästä tai tilanteesta riippumatta, ja lähtö saattaa tulla nopeasti. Turvallisuutta on pyritty kohentamaan ajokoulutuksella.

– Työsuojelusäännöt rajoittavat työtuntien määrää ja antavat selkeät ohjeet levon määrästä, joten väsyneenä ei yleensä lähdetä ajamaan. Henkilökunta on tiedostanut myös sen, että kiire ei saa olla syy hurjasteluun, vaan luotsattava laiva voi tarvittaessa odottaa muutaman minuutin, Ahonen toteaa.

Esimerkiksi Puumalan ja Imatran välisellä tiellä on paljon raskasta liikennettä, ja se vaikuttaa teiden kuntoon ja ajamiseen. Myös keliolosuhteet saattavat ajoittain vaikeuttaa matkantekoa.

Lappeenrannassa aiotaan kouluttaa luotseja ajamiseen säännöllisesti. Pyrkimyksenä on päivittää ajotaidot kolmen vuoden välein.

– Porukka on ollut tyytyväistä. Ajokoulutusta järjestetään tulevaisuudessa vastaavalla tavalla kuin esimerkiksi pelastusharjoituksia. Vakavia onnettomuuksia ei ole onneksi sattunut koskaan. Meillä on käytössä 10 autoa, ja ajokilometrejä tulee noin 400 000 vuodessa, Jari Ahonen sanoo.

– Tapaturmat ovat olleet lähinnä ojaanajoja tai muita pieniä onnettomuuksia. Niissä on yleensä ollut liian suuri tilannenopeus.

 

Kolmannes kuolemista kesällä. Miksi ajokoulutuksesta kannattaa puhua nyt, kun kesä tekee tuloaan ja ajo-olosuhteet ovat parhaimmillaan?

Ajokouluttaja Veli-Matti Reinilä Tapaturvasta toteaa, että liukkaalla kelillä ajaminen sujuu suomalaisilta varsin hyvin, koska siihen on totuttu ja talvisaikaan osataan varoa lähes luonnostaan.

– Kesäisin ollaan huomattavasti huolettomampia, vaikka tilastot kertovat karua tarinaa kesällä sattuvista onnettomuuksista, Reinilä huomauttaa.

Liikennevakuutuslaitoksen tilastojen mukaan vuosina 2009–2013 kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 32 prosenttia sattui kesä-, heinä- ja elokuussa. Samalla ajanjaksolla kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä oli vuosittain keskimäärin 250.

 

Katso Tapaturva Oy:n sivulta video, miten löytyy oikea ajoasento.

 

Työ Terveys Turvallisuus -lehdessä 3/2015 on laaja artikkeli liikenneturvallisuudesta: Inhimillinen kuski välttää riskit.

Lue myös TTT 3/2015:n pääkirjoitus: Varaudu aina yllätyksiin – liikenteessä

 

Kuva: Tapaturva Oy. Nykyohjeiden mukaan oikea ote ohjauspyörästä: kädet kuin kellotaululla varttia vaille kolme -asennossa.

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje